Laboratoriet

Du skal nu lave eti skolens.

Du skalforsøget efter den.

består af fem:,,,og til sidst en.

Du har fået en.

Det er vigtigt, at du starter med at læse forsøgsvejledningen grundigt igennem. Du skal læse hele forsøgsvejledningen, før du starter dit forsøg. Når du har læst det hele, er du klar til at udføre dit forsøg.

Først skal du finde alt detog alt det, du skal bruge.

Du skal bruge et, toog en.

Du skal også bruge toog to.

Du skal brugeog to… og du skal brugeog sukker.

Nu er du klar til at følge din.

Først skal du bruge en halv litervand. Husk at vandet skal være lunkent. Ikke for varmt og ikke for koldt.

Det var førstei din opskrift. Der vigtigt, at du læser alle punkterne i opskriften.

Du skal nuen halv liter lunkent vand med en pakke.

Du åbner posen med tørgær og hælder gæren i vandet.

Så tager du en glasspatel ogrundt i vandet. Det vigtigt, at du bliver ved med at røre til gæren er helt– også selv om det tager lang tid.

Så er du klar til at gå videre.

Nu skal dui de to glaskolber.

Det er vigtigt, at der er præcisgæropløsning i de to kolber.

Når gæropløsningen erfordelt, kan du gå videre til næste punkt i din opskrift.

Nu skal du bruge sukker.

Du tager ensukker og hælder i den ene kolbe

Så tager du en glasspatel og rører rundt i kolben. Det er vigtigt, at sukkeret er helt opløst, inden du går videre.

Nu kan du gå videre til det næste punkt i opskriften.

Her skal du bruge de to gæringsrør og de to propper.

Sæt de to gæringsrør fast i hver sin prop… og sæt et gæringsrør med prop på hver glaskolbe. Det er vigtigt, at proppentil glaskolben.

Nu skal der CO2-indikator i de to gæringsrør.

af CO2-indikatoren og hæld forsigtigti begge gæringsrør.

Væsken skal være op til de topå gæringsrøret.

Skru lågetpå CO2-indikatoren og gå videre til næste punkt i opskriften.

Nu skal du bruge de to balloner.

Sæt en ballon påaf hvert gæringsrør. Det er vigtigt, at ballonerne sidderpå gæringsrøret.

Nu er du ved at være igennem din opskrift.

Tag et billede af din. Sæt billedet ind under, og lad de tostå i 30 minutter.

Nu skal du skrive din hypotese.

Du skal bruge det, du allerede ved om, sukker og. Du kan for eksempel skrive: Jeg, at gærcellerne som hartil sukker,CO2.

Nu er der gået 30 minutter, og du skalfarven på CO2-indikatoren. Man kan se, at der er sket noget.

Det er, at imed sukker er farven nu orange.

I kolben uden sukker er farven stadig.

Tag et billede og noter dine resultater i.

Underskal du nu prøve at, hvad der er sket og hvorfor. Det første du skal svare på er, om du så et farven– og ja, det gjorde du.

Hvis ja, i hvilken kolbe så du så farven skifte? I kolben med sukker.

Prøv at forklare, hvad det betyder?

betyder, at der var CO2 i den kolbe, hvor farven blev orange.

Nu skal du skrive din konklusion. Var din hypotese rigtig eller var den forkert? Skriv for eksempel: Ja, min hypotese var rigtig. Hvorfor var den rigtig? Fordi forsøget viste, at der blev dannet CO2 i den gæropløsning, som varsukker.

Underkan du nu skrive, hvad man kan bruge dennetil, når man arbejder som SOSU-hjælper eller SOSU-assistent.